שיעור לילדים על הומיאופטיה, עם קשר למגילת אסתר / תמר אשל
הפעם לקראת פורים עשינו "ונהפוך הוא"… המאמר החודש מיועד לילדים, אך גם למבוגרים מותר לקרוא וללמוד….
היום נדבר קצת על הומאופטיה, על בני אדם, על הרגשות שלהם, על הקשר לגוף. מה זה כשאדם הוא בריא ואיך קורה שהוא נהיה חולה?
במה ההומאופטיה מטפלת? בבני אדם (בדרך כלל).
מה זה בן אדם?
הטוב ביותר יהיה ללמוד מהפסוק בתורה שבו נברא האדם הראשון שהיה בעולם:
"וייצר אלוקים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה". בראשית ב, פסוק ז´.
אנו רואים שהגוף של האדם נוצר מן האדמה (כמו כל הצמחים ובעלי החיים) ובנוסף ה´ הכניס בגוף שלו נשמת חיים. אז האדם כולל את הגוף ואת הנשמה.
הנשמה היא מה שנמצא בתוכנו, היא מה שמרגיש ורוצה ואוהב. היא מה שאנחנו בפנים באמת. היא זאת שמפעילה לנו את הגוף.
כאשר אני משחק כדורגל, האם הגוף שלי לבד רץ ובועט ויודע לאן לבעוט ומה צריך לעשות? לא! אני אומר לרגליים שלי לרוץ. אני זה הנשמה שלי. וזה הולך ככה-
אני רוצה לשחק כדורגל- כלומר הנשמה שלי רוצה לשחק כדורגל. יש לי רצון,
אח"כ הנשמה מעבירה את הרצון לשכל שלי- למוח. המוח מתכנן איך לפעול, מה צריך לעשות כדי לשחק כדורגל.
ואז המוח נותן פקודה לרגליים שלי שירוצו בכיוון מסויים ולרגל אחת שתבעט בכדור.
אותו דבר אם אני רוצה לבנות בית בלגו. קודם כל אני רוצה (נשמה) , אח"כ מתכנן (מוח) ואח"כ מבצע (גוף). במקרה הזה המוח מסביר לידיים איזה חלקים לקחת ומה לחבר למה.
אם אני רוצה לאפות אוזני המן. אז קודם הנשמה שלי רוצה, אח"כ השכל מתכנן איך לעשות זה והגוף מבצע.
ראינו שהגוף שלנו הוא חייל ממושמע, השכל הוא מפקד והנשמה היא האהבה שלי- היא מה שאני. היא הרוח החיה מאחורי הכל.
מי יודע מה זה רגשות?
רגשות זה משהו שמרגישים בפנים. משהו שאני מרגיש, לא רואים את זה בגוף, בחוץ, זה משהו שקורה בפנים.
איזה רגשות אתם מכירים?
האם אתם חושבים שיש רגשות טובים ורגשות רעים?
רגשות טובים זה שכשאנחנו מרגישים אותם נעים לנו, טוב לנו.
רגשות רעים זה שכשאנחנו מרגישים אותם זה לא נעים.
רגשות טובים מביאים למחשבות טובות ולמעשים טובים.
רגשות רעים מביאים למחשבות רעות ולמעשים רעים.
בואו נקשר את הנושא עתה לפורים, לסיפור מגילת אסתר.
האם אתם מכירים מישהו/מישהי במגילה שהיו לו רגשות רעים?
האם אתם מכירים מישהו/מישהי במגילה שהיו לו/לה רגשות טובים?
כשנלמד על המן הרשע ועל מרדכי היהודי נדע איך נוצרים רגשות רעים ואיך טובים.
איזה רגשות – מחשבות – ומעשים רעים היו להמן?
המן הרשע- המן הרשע רצה להיות האיש הכי מכובד בממלכה, הוא היה רודף כבוד.
הוא רצה שכולם ישתחוו לו. הוא רצה להרגיש האיש הכי חשוב בממלכה. בהרגשה שלו אם הוא לא הכי מכובד אז הוא לא שווה. לכן, הוא דרש שכולם ישתחוו לו. אבל ליהודים אסור להשתחוות לבני אדם. יהודים שמאמינים באלוקים מוכנים להשתחוות רק לאלוקים. כשמרדכי היהודי לא הסכים להשתחוות, מה המן הרגיש?
הוא כעס מאוד. כתוב במגילה: "וירא המן כי אין מרדכי כורע ומשתחווה לו וימלא המן חימה"…
ומה הוא הרגיש כלפי היהודים שבגלל האמונה שלהם לא מוכנים להשתחוות? הוא שנא אותם.
זאת אומרת שהרגשות הרעים של המן היו כעס ושנאה.
ומה הרגשות הרעים האלו גרמו לו לחשוב? הוא חשב שצריך להרוג את כל היהודים.
את המחשבות שלו הוא אמר למלך והמלך נתן לו אישור לבצע אותן. לכן אומרים שהיתה כבר גזירה קשה על היהודים. כבר כמעט שהמן הרשע היה עושה את מה שתכנן. אבל היה לנו נס- נס פורים והגזירה הקשה התבטלה. ניצלנוֱ
איזה רגשות – מחשבות ומעשים טובים היו למרדכי היהודי?
מרדכי היהודי היה אישצנוע, ענו. הוא לא חיפש כבוד, הוא חי את חייו בצניעות ובשמחה. כאשר הוא שמע את בגתן ותרש שזממו להרוג את המלך אחשוורוש, הוא סיפר זאת למלך כדי להציל אותו ממוות. הוא היה נאמן למלך. מרדכי היה איש מאמין מאוד באלוקים והוא לא היה מוכן להשתחוות להמן כי המן הוא אדם כמוהו ויהודים לא משתחווים לבני אדם, רק לאלוקים, לבורא העולם אז גם כאן מרדכי היה נאמן לאלוקים. היתה לו גם אמונה וגם נאמנות. ומה הרגש שהרגיש כלפי אלוקים? אהבה..
כאשר שמע על הגזירה הקשה מרדכי הרגיש צער גדול על כל היהודים, אחים שלו, שעלולים להפגע.
הוא סיפר לאסתר, שהיתה ילדתו המאומצת והפכה למלכה בארמונו של אחשוורוש.
אסתר גילתה מסירות נפש. היא ידעה שאסור לבוא אל המלך מבלי שהזמינו אותה. היא החליטה לסכן את עצמה כדי לנסות להציל את עמה. את היהודים. היא בקשה מכל היהודים שיצומו 3 ימים ורק אז היא נגשה אל המלך – ואז לפי הסיפור הצליחה להציל את העם היהודי מהגזירה הקשה.
מה אנחנו לומדים מכך?
שכאשר אדם חושב רק על עצמו, רוצה להיות הכי חשוב ומכובד, מרגיש שהוא יותר טוב מאחרים – זה מוביל אותו למחשבות ומעשים רעים. ואילו כאשר אדם מרגיש שהוא והאחרים שווים, אז הוא לא מחפש שיתיחסו אליו יותר מדי, הוא דווקא חושב איך הוא יכול להועיל לאחרים. המן הרשע רצה שיהיה טוב רק לו עצמו, מרדכי היהודי ואסתר המלכה לא החשיבו את עצמם (אסתר המלכה, אפילו שהיתה מלכה בארמון לא הרגישה יותר חשובה מאחרים, היא נשארה צנועה וענווה), הם חשבו על כלל ישראל, על כל היהודים ורצו שיהיה טוב לכולם.
מרדכי ואסתר אפילו סיכנו את עצמם כדי להציל את העם שלהם ולכן הם כל כך צדיקים וגיבורים.
ומה הקשר של כל זה להומאופטיה?
בהומאופטיה אנחנו תמיד רוצים להבין מה לא בסדר ברצון של מי שבא אלינו לטיפול.
אצל בן אדם בריא הרצון שלו טוב ולכן כך גם המחשבות והמעשים. וגם הגוף שלו יעבוד בצורה הכי טובה שיש.
אבל אם אדם רוצה משהו שעלול בסופו של דבר להזיק לעצמו או לאחרים- אז גם המחשבות שלו יהיו מתאימות לאותו הרצון וגם המעשים שלו. אבל אפילו אם הוא רוצה דברים מזיקים הנשמה שלו בפנים נשארת תמיד טובה והיא תנסה להראות לו שמשהו במה שרוצה לא כל כך טוב ומתאים עבורו. לכן היא תעביר למוח שיעביר לגוף הוראה שיש תקלה. ואז הגוף כבר לא יעבוד הכי טוב ויהיו כל מיני כאבים/תקלות/סבל.
אנחנו ההומאופטים צריכים להבין מה התקלקל ברצון של המטופל- ואם נצליח להביא אותו לרצון מתוקן כל החיים שלו ייראו אחרת.
ועוד משהו- התפקיד של ההומאופטים לדאוג שהמטופלים שלהם לא יזיקו לעצמם בדרך החיים שלהם- במה שעושים ואוכלים ושותים. לכן, אנו תמיד נדריך את המטופלים וגם את הילדים שלנו לא לאכול יותר מדי ממתקים שמזיקים לשיניים (רק בפורים מותר כמה שרוצים) ולא לשתות משקאות מזיקים כמו למשל קוקה קולה. זה משקה שיש בו חומרים מאוד חזקים ומסוכנים והם יכולים לפורר גם את השיניים וגם את העצמות בתוך הגוף. וחשוב לעשות התעמלות ולא לשבת כל היום מול הטלוויזיה… להפגש עם חברים ולשחק איתם, ולא רק במשחקי מחשב..
וחשוב לזכור שלכולנו יש לפעמים רצונות לא כל כך טובים, כולנו לפעמים כועסים או מקנאים או רוצים שיתייחסו רק אלינו, יותר מאשר לאחים שלנו או לחברים שלנו. אבל אם נדע שיש לנו בפנים את הנשמה הנקייה שלנו שאוהבת כל כך גם את עצמנו וגם את כל מי שסביבנו- נצליח הרבה פעמים להשתלט על הרגשות הרעים ולהכניס לתוכנו במקומם רגשות טובים.
ונסיים בסיפור שכתבה עתליה כ"ץ עבור נכדה עיליי:
אורן ילד רגיל
אורן ילד רגיל
יש לו גוף
גם שכל
וגם נפש
גדל הוא במשפחה רגילה
אבא
אמא
אח גדול
אחות קטנה
בדיוק באמצע
אורן
לא גבוה
ולא נמוך
לאורן כמו לכל אדם
מתנה מיוחדת שעמה נולד
וזה מה שעושה אותו
יחיד ומיוחד
אורן רגיש מאד
יודע מה משמח ומה מרגיז
את האחר.
רוצה אורן
להיות מיוחד
מה יעשה?
שיראו אותו,
שיעריצו אותו,
שירצו בחברתו,
גם אבא וגם אמא.
אפשר להרגיז אותם
איזה כיף!
החליט: הרי יודע אני
מה מרגיז את אחותי הקטנה,
כל כך אוהבת היא את בובה נחמה שלה
אז אולי אלכלך אותה,
זה יגרום לה לבכות
אמא תכעס עליה
ואני אהיה הילד הטוב
אולי אפתח את המחשב של אחי הגדול
ואמחוק לו דבר שחשוב לו
הרי יודע אני מהו
המשחק הזה שהוא משחק לו
מנסה להגיע לשיא
וואלה
הוא יצטרך להתחיל מחדש
ובשקט בשקט
מגיע למחשב
אף אחד לא ראה
ובעזרת העכבר מוחק את השיא
אחיו דורון מגיע בשמחה
למחשב
אחרי שסיים את שעוריו
זה הזמן שלו הוא מחכה
לשבור את השיא
אך או אבוי
השיא נעלם נמחק
בוכה הוא
כועס
מה קרה למחשב
אבא רוגז
אז מה קרה?
מה חשוב כל כך השיא?
אפשר עוד פעם
ראה אורן ושמח
הנה הוא הילד הטוב
אך בתוך תוכו יודע הוא
זה לא בדיוק כך
ירד הלילה
סוף סוף נרדמו
כל הבית ישן
ולאורן בחלום
מופיע מלאך ארוך זקן
פנים נעימות
ואומר הוא לאורן
יודע אתה
קיבלת מתנה גדולה
שיכול אתה עמה
לעשות טוב בעולם
רגיש אתה
מכיר את האחר
הרי ידעת בדיוק
מה אוהב אחיך
מה רוצה אחותך
יכולת לגרום להם
לצחוק
למשל לתת פרח לבובה
ולאחיך רמז למשחק
כולם רק היו מאושרים
ואתה עוד יותר
בידך אתה הבחירה
לדרכך
בין באם להתבלט
בכוח ובדרך הרעה
או בטוב
בדרך הטובה
אומר אני לך
מתוך נסיוני שלי
החיוך והשמחה
והיכולת שלך תגדל
באם
תפעל בדרך הטוב
כולם יעריכו אותך
יראו בך גיבור טוב
שתמיד
בא לעזור
גם באם לפעמים
קשה לך ומגיע האויב
היצר הרע
שאומר אז מה
ובכלל
ואתה לא יודע מה לעשות
בשביל
שאתה אורן תשמח
תעשה טוב
ותראה
שבמשך השנים
תגדל
ורק יאהבו אותך יותר ויותר
תצליח עוד ועוד
וכל זאת
לבחירתך
גם באם לעיתים תמעד
יודע אתה את היכולת שלך
והפעמון יצלצל
עד כאן!
אני טוב
ואני אצליח להתגבר על היצר הרע
שבי
אני חזק ממנו!
אני גיבור טוב!
כותבת הסיפור: עתליה כ"ץ
כותבת המאמר: תמר אשל, הומאופטית