הומאופטיה – השאלות והתשובות…/ יוסף רוס (ערוך ע"י תמר אשל)

ההומאופטיה התחילה את דרכה בזכות אדם מיוחד מאוד שחי לפני כ 250 שנה, שמו ד"ר סמואל האנאמן.
ב1755 נולד   האנאמן  במייזן שבגרמניה . אביו היה צייר פורצלן שהקפיד בחינוך הבן על דרך וחיפוש האמת.,  האנאמן מעיד כי אביו בצוואתו ציוה אותו לא לאפשר לשקר להיכנס ללבו  ולחייו . האנאמן למד שפות, כימיה, אסטרולוגיה ורפואה . עד גיל 21    שלט ב-11 שפות ללא מילונים או בתי ספר. הוא למד ע"י תרגום והשוואת טקסטים מספרים, נאמר עליו שידע גם ארמית.
הוא למד רפואה וכרופא החל לטפל בחולים.  היו אז מגפות של חולירע, קדחות  מלריה.  באותו זמן  טיפלו במלריה ע"י תרופה שהופקה מקליפת עץ שנקרא  צ'ינכוניה – כינין. שיעור התמותה היה כ-50%. לא ידעו באותה תקופה  מי יחלים ומי ימות. 

האנאמן שם לב כי לאחר שקבלו החולים את התרופה  בזמן התקפי החום היתה להם הרעה וחלקם מתו. הוא החל לתהות: היתכן שאלוהים שברא את הילדים האלה שחלקם מין המתים היה גדול, האם האל ברא את הילדים כדי שיסבלו כל כך וימותו? . אדם עוצר שואל ותוהה לגבי מצבים שרואה,  גם לגבי אותם המצבים שנראים לכאורה ברורים. אדם שלא שואל את עצמו שאלות לא מגיע לתשובות ולא יכול להתקדם הלאה. אפילו אם אין כרגע תשובה לשאלה…  אם השאלה תישאל יוכל השואל עם הזמן להגיע לאותה נקודה רוחנית שבה דעתו תתרחב והוא יוכל להבין יותר ואף לקבל תשובה. וכאן, מחשבות אלה הביאוהו לכך שלא הסכים עם הדרך והפסיק לטפל בחולים.
האנאמן חדל לעסוק ברפואה והחל לפרנסתו לתרגם ספרים. במהלך עבודת התרגום התגלגל לידיו ספר מטריה מדיקה של קולן ובו תיאורים של  צמחים ושימושיהם, ספר פופולרי באותם זמנים, והוא רצה לתרגמו לגרמנית. הוא תרגם עד שהגיע לערך הכינין שבו תוארה הרעלה של ילדים ,שנטלו בטעות, בזמן שהיו בריאים, מאבקת הכינין. הם קבלו חום גבוה ,יומיים שלושה היו חולים קשה ואח"כ התופעות חלפו והם הבריאו . ניצוץ ראשון של תובנה הבזיק במוחו. האנאמן שאל את עצמו : האם יתכן כי כאשר הרופאים משתמשים בכינין וחלק מהאנשים  מבריאים,  האם זאת מכיוון שהתופעות שכינין מייצר אצל אנשים בריאים דומות לתופעות שקיימות אצל חולי המלריה שטופלו בכינין? שאלה זו הטרידה אותו. והחליט לבדוק זאת על עצמו. מבחינה מוסרית זו  גדלות  נפש של אדם המוכן לפגוע בעצמו רק כדי לברר את האמת (ולא לבדוק קודם על בני אדם אחרים או בעלי חיים).

מאחר והיה רופא ורוקח, הוא כתש כינין ולקח בעצמו כמות קטנה,(אולי 1גרם). הוא היה איש מדויק, לקח דף, כסת ונוצה והחל מתעד  את התופעות שהרגיש. המידע שקיבל היה הרבה יותר מדויק מאשר אצל קולן שקיבל מידע מצפייה על ילדים. הילדים לא יכלו לתאר את הרגשות שלהם בדייקנות. כיון שהאנאמן היה רופא הוא  ידע אנטומיה ופיזיולוגיה. הוא תאר את השינויים הגופניים בדייקנות וגם את השינויים שחלו במצבו הנפשי והרגשותיו, איך החשיבה שלו משתנה . הוא לא היה חולה במלריה לפני שלקח את הכינין ואז לאחר שלקח קבל את אותן התופעות והתסמינים שידע שיש לחולי המלריה. זה היה גילוי מדהים.

ואז נשאלה אצלו השאלה: האם זה מקרה פרטי של הכינין וקרה באקראי או שזה חוק הטמון בטבע ובעולם ואלה כללים החלים גם על צמחים אחרים ?

האנאמן בדק בשנים הבאות וחקר עוד ועוד צמחים, מעצם היותו רוקח מומחה  ידע לעשות זאת.  לאחר מכן עבר למשפחת המינרלים. הוא לקח למשל צדפה מהים שנפתחת לשניים ,ממשפחת הרכיכות, יש לה קליפה חיצונית קשה המצופה בברק כמו אמייל, שכבת לכה פנימית ובין שתי השכבות מצוי סידן פחמני. הוא סילק את שתי השכבות המבריקות, החיצונית והפנימית, טחן דק לאבקה את החלק הפנימי של הצדפה ועד היום חומר זה נקרא קלציום קרבוניקום האנאמני , פחמת הסידן של האנאמן, הוא הראשון שעשה זאת.  לתהליך שבו לקח חומר מסוים ותיעד את תגובותיו קרא "פרובינג". האנאמן המשיך ועשה על עצמו פרובינג עם עוד הרבה חומרים שונים. 

האנאמן הבין שכאשר יש דמיון בין התופעות המלאכותיות שהופיעו אצל אנשים בריאים שנטלו כינין לבין  התופעות הטבעיות שהופיעו אצל אלו שנעשו חולים מבלי לקחת את הכינין, הכינין יוכל לנטרל את אותן התופעות הטבעיות. המסקנה שלו היתה שביטול השפעה טבעית אצל החולה צריכה להיות רק בדבר דומה שעושה תופעות דומות אצל הבריא. החיבור שלהם יחד מנטרל אחד את השני והאדם נעשה  בריא.

הוא הגיע לתובנה שהחוק הוא חוק אוניברסאלי ולא פרטי רק לחומר מסוים (כמו הכינין). הוא ניסח את חוק הבסיס  הדומה יכול לתקן דבר שדומה לו   הדומה בדומה יתקן"“”של ההומאופטיה שאומר:  simila similibus corentum
לאחר שהאנאמן בדק וראה כאמור שמדובר בחוק כללי ובדק דברים נוספים, הוא הבין כי הכמות שניתנה לחולים הייתה קטלנית וגדולה . הוא לקח שוב כינין כתש אותו במכתש ועלי ודילל אותו  בסוכר חלב שהוא חומר ניטרלי. אח"כ דלל שוב עד יחס של 4:1,  20% חומר פעיל והיתר מומס בסוכר חלב בערך 4-5 פעמים. החומר נהיה דליל מאוד. עכשיו החל נותן כינין לחולי מלריה בצורה המדוללת שלו . הפעם היה פלא:  הייתה לחולים הרעה אך לאחר מספר שעות היא חלפה ואחוז המבריאים היה 80%-90% !

כך האנאמן גילה זאת בצורה אמפירית, לא מדעית . היום טוענים כי  אחרי דילול שישי כבר אין חומר בפנים, אך את ההומאופט לא מעניין אם יש מולקולה אחת בפנים או לא, כי למעשה מה שגורם תגובה לאנשים  זה לא החומר עצמו אלא  הכוח הרוחני שלו.  הצמחים, המינרלים ובעלי החיים "צדים" את הכוחות הרוחניים הקיימים בעולם ומטמיעים כוחות אלה בתוכם . כוחות אלו מוטמעים בהם יותר ויותר ככל שהם מתפתחים. מה שהאנאמן כרוקח מצא  הוא שככל שהוא שחק ודילל את החומר כך הוא הגיע בחזרה למקור הרוחני שלו. הוא סילק את החומר,סילק את הגוף ולאט לאט נתגלה הכוח הדמוי רוחני שלו.  זו דרך עשיית הפוטנץ ההומאופטי שעובר דילול והכאה ושוב דילול והכאה עד לרמת דילול הרצויה.

ככל שמשתמשים בחומר הגס עצמו התגובה של האדם תהיה ברמה הגופנית החיצונית יותר והתחושות תהיינה כלליות יותר. חומר גס שאדם לוקח לתוכו מעבר לכמות מסוימת יגרום לסימני הרעלה. רוב הסימנים דומים : חולשה,בחילה,הקאות כאבי ראש, צמרמורות רעידות, זיעה. אבל בלקיחת פוטנץ (הכוח הרוחני שמתגלה לאחר דילול והכאה בשיטה ההומאוופטית) ההשפעה היא פנימית רוחנית יותר והתופעות שנצפות הינן ספציפיות ומיוחדות יותר. למשל, האדם בפרובינג יאמר התבלבלתי באותיות, הכתב שלי נעשה צפוף או גדול, אני לא יכול לחשב פתאום,  שכחתי איזה יום היום וכד',  כל פוטנץ יביא תופעות המיוחדות לו.  כאן מתגלים הכוחות המיוחדים של כל מהות ומהות שקיימת בטבע. כוחות שיכולים לקלקל באופן זמני את הבריאות של הבריא (בתהליך הפרובינג) ועשויים לתקן את הבריאות של מי שסובל מאותן תופעות בדרך טבעית.
ישנם, אם כן,  כוחות  בעלי השפעה אשר טמונים בעולם הצומח, הדומם והחי. הכוחות שמשפיעים על בע"ח ובני אדם נקראים מצד אחד עוינים או קטלניים ומצד שני הם כוחות מחיים. באותו הכוח אפשר להשתמש לטובה או לרעה, הוא יכול לעשות פלוס ויכול לעשות מינוס, תלוי בדרך ועיתוי השימוש…

אם נלמד מהאנאמן, שהגה את השיטה שהביאה ומביאה מזור למיליוני אנשים במהלך השנים, גם אנו נדע תמיד לשאול את השאלות, ונדע להמתין בסבלנות לתשובות. אם רק נצליח להימנע מדעות קדומות, לצאת מתבניות חשיבה מקובעות ולהיצמד לאמת ללא פשרות, התשובות תגענה והן תהיינה ברורות כאור השמש ולא נסתרות.

כפי שהאמת קיימת בעולם וההסתרה היא רק אצלנו, ביכולת קליטתנו והבנתנו, כפי שהתשובות קיימות תמיד עוד לפני שנגיע לשאלות, כך גם הבריאות שלנו. היא נמצאת בכל אחד ואחת מאיתנו. היא לעיתים מוסתרת בתוך שכבות של "אבק" ורק מצפה להזדמנות להתגלות.

 

ההומאופטיה, תפקידה להסיר אט אט את שכבות האבק, לגלות את האמת.

שימחת הקיום כמדד לבריאות / תמר איל

סמואל האנמאן, ידוע כהומאופט הראשון. הביא לעולמנו את הפילוסופיה והפרקטיקה של אומנות הריפוי. האנמאן מגדיר את ההומאופטיה כשיטה שעובדת בהגיון...

רפואה אלטרנטיבית

מהי רפואה אלטרנטיבית כבר כמה שנים רווחים פה כמה מונחים הנוגעים לרפואה הרגילה, המחליפים ונרדפים זה לזה. כולם מתייחסים למערכת הרפואה המקבילה...

יופייה אינו ידוע... / ציפי רמר

מה יש בהומאופתיה שהוא כל כך מפחיד? זה כמו שנשאל מה יש באהבה שהוא כל כך מפחיד?   האם זו המלה הלא...

מבט על תקופת ההריון / תמר איל

אדם חדש מגיע לעולם בזמן, במקום ובתנאים המתאימים לו בדיוק, כמו כל רעיון אשר זקוק לתנאים מתאימים למימושו. מתהליך זה...
בנייה וקידום אתרים בנייה וקידום אתרים
on_sent_ok:ga('send', 'event', 'השארת פרטים', 'שליחה');